Leerjaar 1

Vaardigheidstraining

Solderen

Als eerste ging ik solderen. Ik moest een kubus maken van lasdraad. Eerst ging ik het lasdraad in stukjes van 5 cm knippen. Daarna ging ik de stukjes schuren. Daarna moest je het aan elkaar lijmen met een heet lijmpistool. Helaas ben ik vergeten een foto te maken van de hele kubus.

Schaalopdracht

Bij de schaalopdracht ging ik een prototype tekenen van de infobalie (zoals je hiernaast ziet). Nadat ik het prototype had getekend ging ik met piepschuim een schaalmodel maken door het piepschuim te snijden. 

Infographic

De 3de opdracht van de vaardigheidstraining was een infographic maken. Bij deze opdracht heb ik bijna niks gedaan. Dat was omdat ik achterliep met de schaalopdracht. Maar uiteindelijk is het wel gelukt (zoals je hiernaast ziet). 

Fotostripboek

Deze vaardigheid was eigenlijk best makkelijk. Je moest een strip maken. Je mocht zelf bedenken waarover. Ik had samen met een teamgenoot een strip gemaakt over wat je allemaal moet doen als je binnenkomt in het lokaal. Hier is de link : https://docs.google.com/presentation/d/1sZjd9OJrvYjWBHLcy4q9f4RO_ILlb_Jalf2t_dhIYuw/edit#slide=id.g4203e15dd7_4_0  

Google Sketchup

De Google Sketchup vond ik de op een na leukste opdracht van de vaardigheidstraining. Het nadeel was dat het een klein beetje irritant was en het duurde best lang. Toch was het een van de leukste projecten van de vaardigheidstraining vind ik. Ik heb hier geleerd hoe je in 3D moet tekenen. U leest al dat dat het heel leuk kan zijn. Ik raad u aan om het uitproberen als u het nog niet heeft gedaan.  

Lasercut je eigen sleutelhanger

Dit vond ik het leukste van de vaardigheidstraining. Hier moest je leren om een eigen sleutelhanger te lasersnijden. Hiernaast is het bewijs dat ik het heb gedaan. Dit vond ik leuk vanwege de personalisering. Hopelijk ga ik in de toekomst meer met de lasersnijder hier in het technasiumlokaal. Dit was het einde vaardigheidstraining, Bedankt voor u aandacht ! ( Dit is nog niet het einde hoor, er komt nog veel meer !) P.S. sorry voor de slechte camera. 

Competenties

Voor elk O&O project moeten we een leerdoel hebben. Daarvoor hebben we de competentiemonitor. In de competentiemonitor staan allerlei competenties. In die competenties staan leerdoelen. Van ambitie t/m zelfvertrouwen. Vragen of opmerkingen over deze competentie? Mail dan naar 118685@calandlyceum.nl.  

STARR-methode

Wat u hiernaast ziet is de STARR-methode. STARR staat voor :

Situatie

Taak

Actie

Resultaat

Reflectie

Men denkt soms dat Reflectie er niet bij hoort. Dit is niet goed. Reflectie is ook een heel belangrijk punt vind ik. De STARR-methode is iets voor het einde van elk O&O project. Ik vind STARR-methode heel erg handig. Om die reden wil ik de bedenkers van deze geweldige methode heel erg bedanken dat zij dit hebben bedacht.


Decathlon

Het eerste project was van Decathlon. De opdracht was dat we een backpack of een andere innovatie moesten ontwerpen die handig zou zijn voor het tracken. Hier kwamen verschillende vaardigheden die we in de vaardigheidstraining hadden geleerd. Zoals solderen of 3D tekenen om een schaalmodel te maken of te printen. Een Infographic maken kwam er ook in. Er waren geen leerdoelen voor deze opdracht.

Link naar alles :

Klik hier voor de opdracht

Klik hier voor de website van Decathlon

Klik hier voor de groepswebsite van mijn team.

Liesbreuk

#TEAM3

Deze keer kregen we de opdracht van Meneer Bakx. Meneer Bakx is een kinderchirurg op het VUMC. Hij opereert kinderliesbreuken en wilde van ons dat we een makkelijkere manier zouden bedenken om liesbreuken te behandelen zonder dat het het lieskanaal raakt.

Mijn leerdoelen zijn :

Brengt een eigen onderwerp of probleem in

Formuleert goed lopende en volledige zinnen

Link naar alles :

Klik hier voor de groepswebsite van Team 3

Klik hier voor de opdracht

Eurekacup!

Ministerie van Defensie

Van de Eurekacup! hebben we de opdracht gekregen om een Militaire basis te ontwerpen voor het Ministerie van Defensie. Deze keer heb ik de competentie Durf gekozen.

Link naar alles :

Voor de groepswebsite van Team 3 klik hier.

Voor de website van het Ministerie van Defensie klik hier

Voor de opdracht kopieer deze link : file:///C:/Users/Kinza/Downloads/EC19-Lesmateriaal-Defensie%20(5).pdf

Resultaat : Leerdoel 1 niet behaald. Leerdoel 2 wel. Helaas was onze factsheet niet goed genoeg en daarom zijn we niet naar Eureka-Day gegaan. Ondanks dat wens ik veel succes aan het Team van Hadassa. Ik hoop dat jullie winnen!


Ontwerp

Van mijn mentor moest ik een ontwerp maken van ons basiskamp. Dit was individueel. Dit was een 'hulp deliverable'. Het stond niet in de opdracht. 

Leerjaar 2

Rotokopter

Dit is waar uw tekst begint. U kunt hier klikken en beginnen met typen. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium totam rem aperiam eaque ipsa quae ab illo inventore veritatis et quasi.

Ea commodi consequatur quis autem vel eum iure reprehenderit qui in ea voluptate velit esse quam nihil molestiae consequatur vel illum qui dolorem eum fugiat quo voluptas nulla.

Vallend ei

Na het Rotokopter-project moesten we een project doen dat wel voor iedereen bekend is: het vallend ei-project. wij hadden gekozen om het ei te laten vallen in een parachute, dus wij hadden het parachute-principe.

Artcadia

TeamHadassa

Ons eerste project was Artcadia. Dit is een wedstrijd tussen klassen over heel Nederland Er zijn vier thema's : Mobiliteit, Milieu&Ruimte, Gebouwen en Water. Mijn team heeft het thema Milieu&Ruimte. Ons idee hebben we bedacht door aan ons zelf onderzoeksvragen te stellen en te brainstormen. Ons idee is de VR-lens. Oorspronkelijk was het idee de VR-bril, maar later hebben we het veranderd naar de VR-lens.

Voor de website van Artcadia, klik hier

Voor onze groepswebsite, klik hier

Voor ons filmpje, klik hier

Seedvalley

Team#5

Ons tweede project was een aparte opdracht. Het was een behoorlijke uitdaging was niet echt een praktisch project, maar meer een theoretisch project. Deze opdracht had veel met biologie te maken, dus konden we de hulp van onze biologie docent goed gebruiken. De opdracht was en ik citeer: "De opdrachtgever wil dat één woestijngebied op de wereld wordt uitgezocht en dat hiervoor een modificatie of oplossing wordt bedacht, waardoor de groenten toch geteeld kunnen worden onder deze omstandigheden. Deze oplossing moet worden getest op effectiviteit. De opdrachtgever wil een onderzoeksrapport ontvangen met de resultaten." Voor de opdracht hadden wij dus de Great Basin woestijn gekozen, omdat we van die woestijn de meeste informatie over de grond konden vinden. Als omstandigheid hadden wij de hoge temperaturen van 18-23 C in de winter. Tijdens het experiment werden de plantjes getest met deze omstandigheden d.m.v. twee heldere lampen (later één hele sterke lamp) dichtbij het lampje te plaatsen (op ongeveer 10 cm afstand). Wij hadden als team 3 oplossingen bedacht en twee experimenten uitgevoerd. Oplossing 1 was om Kalium in het plantje elke dag te doen via poedervorm. Uit onderzoek van mijn teamgenoot Rayan E. bleek dat er 0,6 gram Kalium in het plantje gedaan moest worden om de voldoende hoeveelheid Kalium compleet te maken. Uiteindelijk heeft de Kalium wel 40% invloed gehad op de groei van het plantje. Oplossing 2 was om Fosfaat in het plantje te doen. Het experiment was gelukt en het verschil tussen de plant zonder fosfaat en met fosfaat was wel degelijk veel, maar het was weer mijn teamgenoot Rayan E. die tegen mij zei dat hij al had onderzocht dat er genoeg Fosfaat in zand zit. Oplossing 3 was het Peltier-element. Dit element verkoelt wanneer het warmte detecteert en verwarmt wanneer het koudheid detecteert. Uit onderzoek blijkt dat er 48 Peltier-elementen nodig zijn om een hele kas met planten te verwarmen. Omdat het idee laat in het project kwam, hebben we geen onderzoek met dit element kunnen verrichten.


Klik hier voor onze groepswebsite 

Klik hier voor de website van Seedvalley

Klik hier voor de opdracht

TJ-bot (IBM)

Het derde project kwam van IBM. IBM staat voor International Business Machines Corporation. Voor de opdrachten kwamen Joris Mertens en Anthony Sakoer van IBM. De opdracht is en ik citeer : "De opdrachtgever verwacht een demonstatie van een werkende TJBot in een situatie in de zorg. De TJBot is hiervoor geprogrammeerd en waar nodig hardwarematig aangepast."


Leerjaar 3

Amsterdam Light Festival


Het Festival

De eerste opdracht van het jaar was gelijk een grote opdracht. Het Amsterdam Light Festival is een festival dat dit jaar van 10 december tot 3 januari is. Het is een festival waar je allemaal kunstwerken kunt zien, die gemaakt zijn met licht (lichtobjecten). Elk jaar heeft het Amsterdam Light Festival ook een thema, elk jaar weer anders. Dit jaar is het thema: When Nature Calls.

De opdracht

Normaal kan je met een bootje in de wallen varen maar dit jaar kan dat niet vanwege corona. Daarom hebben ze dit jaar een wandelroute. De opdracht is: De opdrachtgever verwacht voor een zelf te bepalen locatie in de hoofd wandelroute een model van een lichtobject dat in het echt geplaatst zou kunnen worden in de wandelroute van het Lightfestival. Het lichtobject spreekt mensen aan van alle leeftijden en culturen en laat mensen nadenken over het thema: over de positieve aspecten en mogelijkheden van de natuur. 

Ideeën:

Wij hadden drie ideeën bedacht waarvan we twee mochten presenteren. Het eerste idee was de auto van het verleden, het heden, en de toekomst. In het verleden hadden we de koets die geen CO2 uitstootte maar, je kon er niet heel snel meegaan. Nu hebben we de auto die wel CO2 uitstoot dat slecht is voor de natuur maar, waar je met de koets een uur lang naar toe moest daar ben je met de auto in 20 minuten. En dan hebben we de toekomst. In de toekomst zullen we veel zuiniger gaan rijden, want wetenschappers zijn nu al bezig met een manier om toch 100 kilometer per uur te gaan en de natuur niet te vervuilen. Het tweede idee was het corona-lichtobject. Corona heeft misschien niet zoveel voordelen gebracht voor de mens en de populatie of de economie, maar het heeft zeker wel voordelen gebracht voor de natuur. Vanwege Lockdowns in alle landen mochten mensen niet naar buiten waardoor auto's ook veel minder werden gebruikt en dus werd er ook veel minder CO2 uitgestoten.

Voor de website van het Amsterdam Light Festival, klik hier

Voor alle deliverables en onze groepswebsite, klik hier

Mini-Keuzeproject


Ons tweede project van het jaar was het mini-keuzeproject. In de bovenbouw, moet je bij O&O veel keuze-projecten moeten gaan doen. Daarom krijgen we nu alvast een mini versie ervan. Wij moeten zelf een opdrachtgever zoeken en zelf de opdracht (PvA) schrijven. Via één van mijn teamleden, kwamen wij terecht bij Studiezalen. Studiezalen is een stichting die huiswerkbegeleiding biedt aan het basisonderwijs, middelbaar onderwijs en zelfs het HBO, MBO of WO. Die zei, dat zij wel wat versterkt konden worden op financieel gebied. Ik stuurde een mail naar het bestuur van Studiezalen als vraag of wij voor hen een opdracht mochten doen. Studiezalen reageerde heel blij en vond het heel mooi dat wij voor hen een opdracht wilden doen. Dus daarmee begon onze journey. Bij elk project wordt er een Plan van Aanpak geschreven. Hierin staan hoe de opdracht in stappen wordt uitgevoerd, wat het beroep is dat de opdrachtgevers doen en tot welke (bèta) wereld de opdracht behoort. Om het Plan van Aanpak te maken, moet je wel kunnen weten wat de opdracht is. Daarom plande wij een gesprek met de opdrachtgever 


Links:

Groepswebsite: https://re-limojo.webnode.nl/

Studiezalen Website: https://studiezalen.com/




SALL (School As Living Labs)

Ons 3e en laatste project van het jaar, was het project SALL (Schools As Living Labs). SALL was een project op Europese schaal, het was een competitie tussen verschillende scholen uit verschillende landen. Het project had één onderzoeksvraag: Hoe kunnen we logistiek bij de boeren verbeteren? Deze onderzoeksvraag was voor de klas en deze onderzoeksvraag werd verdeeld in onderzoeksvragen. De onderzoeksvraag van ons team was: Hoe kunnen we voedselverspilling bij de boeren voorkomen? Bij deze opdracht moesten we ook stakeholders binnenhalen, wat speciaal is aan deze opdracht. Wij vertellen de stakeholders ons idee en vragen dan of ze met ons willen samenwerken en of ze idee het kunnen realiseren. 

©2018 Martijn Richter. Arena 255, Amsterdam, 1213 NW
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin